کتابخانه روایات شیعه

پایگاه داده های قرآنی اسلامی
کتابخانه بالقرآن

الجواهر السنية في الأحاديث القدسية (كليات حديث قدسى)

مقدّمة المؤلّف‏ الباب الأوّل فيما ورد في شأن آدم عليه السلام‏ الباب الثاني فيما ورد في شأن نوح عليه السلام‏ الباب الثالث فيما ورد في شأن إبراهيم عليه السلام‏ الباب الرابع فيما ورد في شأن يعقوب عليه السلام‏ الباب الخامس فيما ورد في شأن يوسف عليه السلام‏ الباب السادس فيما ورد في شأن شعيب عليه السلام‏ الباب السابع فيما ورد في شأن موسى عليه السلام‏ الباب الثامن فيما ورد في شأن داود عليه السلام‏ الباب التاسع فيما ورد في شأن دانيال عليه السلام‏ الباب العاشر فيما ورد في شأن عيسى عليه السلام‏ الباب الحادي عشر فيما ورد بشأن سيّدنا و نبيّنا محمّد بن عبد اللَّه صلى اللَّه عليه و آله‏ الباب الثاني عشر ما جاء من الأحاديث القدسيّة في شأن أمير المؤمنين و الأئمّة من ولده عليهم السلام و في النصّ عليهم، و في معنى الإمامة الباب الثالث عشر فيما جاء من الأحاديث القدسيّة في النصّ على الإمامة من طريق العامّة [أبواب الأئمّة عليهم السلام‏] باب أمير المؤمنين عليّ عليه السلام‏ باب الحسين عليه السلام‏ باب عليّ بن الحسين عليهما السلام‏ باب أبي جعفر محمّد بن عليّ الباقر عليهما السلام‏ باب أبي عبد اللَّه جعفر بن محمّد الصادق عليهما السلام‏ باب أبي الحسن موسى بن جعفر الكاظم عليهما السلام‏ باب أبي الحسن عليّ بن موسى الرضا عليهما السلام‏ باب ما لم يتّصل بإمام معيّن منهم عليهم السلام‏ الخاتمة فالطريق إلى أحمد بن أبي عبد اللَّه محمّد بن خالد البرقيّ فكثيرة و الطريق إلى أحمد بن عليّ بن أبي طالب الطبرسيّ‏ و الطريق إلى أحمد بن فهد و الطريق إلى أبي القاسم جعفر بن محمّد بن قولويه‏ و الطريق إلى الإمام أبي محمّد الحسن العسكريّ عليه السلام فيما ذكره من تفسير القرآن‏ و الطريق إلى أبي عليّ الحسن بن محمّد بن الحسن الطوسيّ‏ و إلى العلّامة الحسن بن يوسف بن المطهّر و إلى الشهيد الثاني الشيخ زين الدين‏ و إلى عبد اللَّه بن جعفر الحميري‏ و إلى عليّ بن إبراهيم بن هاشم‏ و الطريق إلى عليّ بن الحسين المسعوديّ‏ و الطريق إلى عليّ بن الحسين الموسويّ- و هو السيّد الأجلّ المرتضى علم الهدى- و الطريق إلى السيّد رضي الدين عليّ بن محمّد بن عليّ بن طاوس الحسينيّ‏ و إلى عليّ بن محمّد بن عليّ الخزّاز و الطريق إلى فخار بن معد الموسويّ‏ و إلى الفضل بن الحسن الطبرسيّ‏ و إلى فضل اللَّه بن عليّ الراونديّ الحسنيّ‏ و إلى محمّد بن أبي القاسم الطبريّ‏ و إلى محمّد بن الحسن الصفّار و الطريق إلى محمّد بن الحسن بن عليّ الطوسيّ‏ و إلى الصدوق ابن بابويه‏ و إلى محمّد بن عثمان بن عليّ أبي الفتح الكراجكيّ‏ و إلى محمّد بن عمر بن عبد العزيز أبي عمرو الكشّيّ‏ و إلى الشهيد الأوّل أبي عبد اللَّه محمّد بن مكّيّ‏ و إلى الشيخ الجليل ثقة الإسلام محمّد بن يعقوب الكلينيّ‏

الجواهر السنية في الأحاديث القدسية (كليات حديث قدسى)


صفحه قبل

الجواهر السنية في الأحاديث القدسية (كليات حديث قدسى)، ص: 267

و إمائي- حرّمت أبدانكم على النار و اسكنتكم مساكن الأبرار و دفعت عنكم برحمتي شرّ الأشرار.

فإذا كان وقت المغرب فقاموا و توضّئوا و صلّوا المغرب أخذ لهم من اللَّه البراءة الرابعة مكتوب فيها: إنّي أنا اللَّه الجبّار الكبير المتعال، عبيدي و إمائي صعد ملائكتي من عندكم بالرضا و حقّ عليّ أن أرضيكم و اعطيكم يوم القيامة منيتكم.

فإذا كان وقت العشاء فقاموا و توضّئوا و صلّوا العشاء أخذ لهم من اللَّه البراءة الخامسة مكتوب فيها: أنا اللَّه لا إله غيري و لا ربّ سواي، عبيدي و إمائي في بيوتكم تطهّرتم و إلى بيوتي مشيتم و في ذكري خضتم و حقّي عرفتم و فريضتي أدّيتم. أشهدك يا سيخائيل و سائر ملائكتي إنّي قد رضيت عنهم ... الحديث، و بقيّته في ثواب صلاة الليل.

شيخ صدوق در كتاب مجالس از محمد بن ابراهيم بن اسحاق از احمد بن محمد همدانى از احمد بن صالح بن سعيد تميمى از پدرش از احمد بن هشام از منصور بن مجاهد از ربيع بن بدر از سوار بن منيب از وهب از ابن عباس از رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله نقل كرده كه حضرت فرمود:

خداوند ملكى دارد به نام سيخائيل كه از خداوند برائت نمازگزاران را مى‏گيرد. پس وقتى مؤمنان در هنگام صبح وضو بگيرند و نماز صبح بخوانند، آن ملك از خداوند برائت نامه آنان را مى‏گيرد كه در آن نوشته شده: بدرستى كه من خداى جاودانه هستم و همه بندگان مرد و زن در حرز من مى‏باشند. و همه شما را در تحت حمايت خود مى‏گيرم. به عزت و جلالم سوگند، شما را خوار نمى‏كنم و همه گناهان شما را مى‏بخشم.

و ظهر وقتى كه نماز ظهر را مى‏خوانند، آن ملك حكم برائت دوم را برايشان از خداوند مى‏گيرد كه در آن نوشته شده است كه: من خداوند توانايم.

كنيزان و غلامانم، گناهان شما را تبديل به حسنات كردم و سيئات شما را

الجواهر السنية في الأحاديث القدسية (كليات حديث قدسى)، ص: 268

آمرزيدم و شما را به رضايت خود، به سراى بزرگى و جلال وارد مى‏كنم.

و هنگامى كه وقت نماز عصر مى‏شود و برخاسته و وضو مى‏گيرند و نماز عصر را به جاى مى‏آورند، آن ملك برائت نامه سوم را براى ايشان مى‏گيرد كه در آن نوشته شده است: بدرستى كه من خداوند جليل هستم كه نام من بزرگ است و سلطنتم عظيم‏تر. غلامان و كنيزانم، بدنهاى شما را به آتش جهنم حرام نمودم و شما را در محل نيكان مسكن دادم و با رحمت خودم شر همه اشرار را از شما دفع نمودم.

وقتى كه هنگام مغرب مى‏شود، آنها بلند شده وضو مى‏گيرند و نماز مى‏خوانند. آن ملائكه نامه برائت چهارم آنها را مى‏گيرد كه در آن نوشته شده:

بدرستى كه من خداوند جبار و متكبرم و والاتر از همه. اى غلامان و كنيزان من، ملائكه من از نزد شما به سوى من با رضايت صعود كردند و بر من هم حق است كه شما را راضى كنم و در روز قيامت خواسته‏هاى شما را به شما بدهم.

و وقتى كه هنگام نماز عشا شد و آنها بلند شدند وضو گرفتند و نماز خواندند. آن ملك فرمان آزادى پنجمى آنها را از خداوند مى‏گيرد كه در آن نوشته شده: من خداى يگانه‏اى هستم كه غير از من خدايى نيست. غلامان و كنيزان من، در خانه‏هاى خود، خود را طاهر كرديد، و به سوى خانه‏هاى من رفتيد (مساجد) و در ذكر من خضوع نموديد و حق مرا شناختيد و فريضه مرا ادا كرديد. و اى سيخائيل، من تو و ساير ملائكه‏ها را شاهد مى‏گيرم كه از همه اينها راضى هستم. بقيه حديث در بيان ثواب نماز شب مى‏باشد.

و قال: حدّثنا الحسن بن محمّد بن سعيد الهاشميّ قال: حدّثنا فرات بن إبراهيم بن فرات الكوفيّ قال: حدّثنا محمّد بن أحمد بن عليّ الهمدانيّ قال: حدّثنا الحسن بن [عليّ‏] الشاميّ عن أبيه قال: حدّثنا أبو جرير قال: حدّثنا عطاء

الجواهر السنية في الأحاديث القدسية (كليات حديث قدسى)، ص: 269

الخراسانيّ رفعه عن عبد الرحيم بن غنم‏ 49 عن رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله في حديث الإسراء قال‏ : هبط مع جبرئيل ملك لم يطأ الأرض قطّ معه مفاتيح خزان الأرض فقال:

يا محمّد، إنّ ربّك يقرؤك السلام و يقول لك: هذه مفاتيح خزائن الأرض فإن شئت فكن نبيّا عبدا و إن شئت فكن نبيّا ملكا، فأشار إليه جبرئيل فقال: تواضع يا محمّد، فقال: بل أكون نبيّا عبدا.

باز هم شيخ صدوق در همان كتاب از حسن بن محمد بن سعيد هاشمى از فرات بن ابراهيم بن فرات كوفى از محمد بن احمد بن على همدانى از حسن بن [على‏] شامى از پدرش از ابو جرير از عطاء خراسانى، به صورت رفع از عبد الرحمن بن غنم از رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله در حديث معراج نقل كرده كه حضرت فرمود: با جبرئيل ملكى به زمين فرود آمد كه هرگز به زمين فرود نيامده بود. با او كليدهاى همه خزائن موجود در زمين بود و آن ملك به من گفت: اى محمد، خداوند تو بر تو سلام مى‏رساند و مى‏فرمايد: اينها كليد گنجهاى روى زمين است. تو اگر مى‏خواهى فقط بنده و پيامبرم باشى، فبها و اگر مى‏خواهى نبى و پادشاه باشى، اين كليدها را در اختيار تو مى‏گذارم. جبرئيل به حضرت محمد اشاره مى‏كند كه: اى محمد، متواضع باش. لذا حضرت محمد در پاسخ آن ملك مى‏فرمايد: من مى‏خواهم بنده و پيامبر خداوند متعال باشم.

و قال: حدّثنا عليّ بن محمّد الاسترآباديّ عن أبيه عن يوسف بن محمّد بن زياد و عليّ بن محمّد بن سيّار عن أبويهما عن الحسن بن عليّ بن محمّد ابن عليّ بن موسى بن جعفر بن محمّد بن عليّ بن الحسين بن عليّ بن أبي طالب عن أبيه عن آبائه عن أمير المؤمنين عليهم السلام قال: قال رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله: قال اللَّه جلّ جلاله:

الجواهر السنية في الأحاديث القدسية (كليات حديث قدسى)، ص: 270

قسمت فاتحة الكتاب بيني و بين عبدي، فنصفها لي و نصفها لعبدي و لعبدي ما سأل، إذا قال العبد: « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ » قال اللَّه جلّ جلاله: بدأ عبدي باسمي و حقّ عليّ أن أتمم له أموره و ابارك له في أحواله.

فإذا قال: الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ‏ قال اللَّه جلّ جلاله: حمدني عبدي و علم أنّ النعمة التي له من عندي و أنّ البلايا التي إن رفعت عنه فبطولي، اشهدكم أنّي اضيف له إلى نعم الدنيا نعم الآخرة، و أدفع عنه بلايا الدنيا كما دفعت عنه بلايا الآخرة. فإذا قال: الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ قال اللَّه جلّ جلاله: شهد لي أنّي الرحمن الرحيم اشهدكم لاوفرنّ من رحمتي حظّه و لاجزلنّ من عطائي نصيبه. فإذا قال:

مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ‏ قال اللَّه جلّ جلاله: اشهدكم كما اعترف أنّي‏ مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ‏ لاسهّلنّ يوم الحساب حسابه و لأتقبلنّ حسناته و لأتجاوزنّ عن سيّئاته. فإذا قال:

إِيَّاكَ نَعْبُدُ قال اللَّه: صدق عبدي إيّاي يعبد اشهدكم لاثيبنّه على عبادته ثوابا يغبطه كلّ من خالفه في عبادته لي. فإذا قال: وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ‏ قال اللَّه: بي استعان و إليّ التجأ، أشهدكم لاعيننّه على أمره و لاغيثنّه على شدائده و لآخذنّ بيده يوم القيامة. فإذا قال: اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ‏ إلى آخر السورة قال اللَّه: هذا لعبدي و لعبدي ما سأل قد استجبت لعبدي و أعطيته ما أمل و آمنته ممّا منه وجل.

و رواه في كتاب عيون الأخبار عن محمّد بن القاسم المفسّر عن يوسف بن محمّد ببقيّة السند.

باز هم شيخ صدوق در كتاب مجالس از على بن محمد استرآبادى از پدرش از يوسف بن محمد بن زياد و على بن محمد بن سيّار از پدرانشان از امام حسن عسگرى از پدرش از پدرانش از امير المؤمنين عليهم السلام از رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله از خداوند متعال، نقل كرده كه حضرت حق فرمود: من سوره فاتحه الكتاب را ميان خود و بندگانم تقسيم كرده‏ام كه نصفش مال من است و نصفش مال بندگانم و

الجواهر السنية في الأحاديث القدسية (كليات حديث قدسى)، ص: 271

هر چه كه بنده‏ام از من سؤال كند اجابت مى‏نمايم. وقتى كه بنده‏اى بگويد: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ خداوند متعال مى‏فرمايد: بنده‏ام مرا حمد كرد و مى‏داند نعمتهايى كه دارد از من است و بلاهايى كه هست از ناحيه من مى‏باشد كه اگر از او بردارم در باره او احسان كرده‏ام. شما ملائكه‏ها را شاهد مى‏گيرم كه من نعمتهاى آخرت را هم به نعمتهاى دنياى بنده‏ام اضافا مى‏كنم و از او بلاها را دفع مى‏كنم، همان طورى كه بلاهاى آخرت را از او دفع كردم.

وقتى كه بنده مى‏خواند: (الرحمن الرحيم). خداوند مى‏فرمايد: بنده‏ام شهادت به رحمان و رحيم بودن من داد. من هم شما را شاهد مى‏گيرم كه رحمت خود را در باره او زيادتر كنم و از عطاهاى خود به وى ببخشم. وقتى كه بنده بگويد: ( مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ‏ ). خداوند متعال مى‏فرمايد: من شما را شاهد مى‏گيرم.

چون او اعتراف به اين كرد كه من صاحب روز پاداش هستم من هم در آن روز حساب او را آسانتر مى‏كنم، حسنات وى را قبول مى‏كنم و از گناهانش در مى‏گذرم. و وقتى كه بنده در نماز مى‏گويد: إِيَّاكَ نَعْبُدُ خداوند مى‏فرمايد:

بنده‏ام راست گفت، به من عبادت مى‏كند. من شما را شاهد مى‏گيرم كه براى عبادت اين بنده‏ام چنان ثوابى بدهم كه مخالفين عبادت او به آن ثواب غبطه بخورند.

و وقتى كه بنده مى‏گويد: وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ‏ خداوند مى‏فرمايد: اين بنده از من يارى خواست و به من پناه آورد. من شما را شاهد مى‏گيرم كه در كارهايش به وى يارى دهم و در سختيها او را حمايت كنم و روز قيامت هم دست او را بگيرم و داخل بهشت بكنم. و وقتى كه بنده مى‏گويد: اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ‏ تا آخر سوره حمد خداوند مى‏فرمايد: اين صراط مستقيم براى بنده من است.

آنچه را كه از من خواست به وى مى‏دهم و او را از هر چه كه مى‏ترسيد امان دادم.

شيخ صدوق اين حديث را در كتاب عيون الاخبار از محمد بن قاسم مفسر از يوسف بن احمد با بقيه سند كه در حديث ذكر شده، نقل كرده است.

الجواهر السنية في الأحاديث القدسية (كليات حديث قدسى)، ص: 272

و قال: حدّثنا أبي قال: حدّثنا محمّد بن معقل القرميسينيّ [قال: حدّثنا] جعفر الورّاق قال: حدّثنا محمّد بن الحسن الأشجّ عن يحيى بن زيد بن عليّ عن أبيه عن عليّ بن الحسين عليهما السلام‏ أنّ رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله قدّم أسيرا من اليهود 50 فأمر عليّا عليه السلام بضرب عنقه، فنزل عليه جبرئيل فقال: يا محمّد، ربّك يقرؤك السلام و يقول:

لا تقتله فإنّه حسن الخلق سخيّ في قومه، فأسلم اليهوديّ، و الحديث طويل.

باز هم صاحب كتاب مجالس از پدرش از محمد بن معقل قرميسينى از جعفر وراق از محمد بن حسن اشج از يحيى بن زيد بن على از پدرش از على ابن حسين عليهما السلام نقل كرده كه حضرت فرمود: رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله يك نفر اسير مشرك را دستور داد، على گردنش را بزند. در همان حال جبرئيل نازل شد و گفت: اى محمد، خداوند به تو سلام مى‏رساند و مى‏فرمايد: اين اسير را نكش. چون آدم خوش قلبى است و در ميان قومش به سخاوت معروف است. حضرت از كشتن او صرف نظر كرد و او هم مسلمان شد. اين حديث طولانى است.

و قال: حدّثنا حمزة بن محمّد بن أحمد بن جعفر بن محمّد بن عليّ بن الحسين بن عليّ بن أبي طالب عليهم السلام قال: أخبرني عليّ بن إبراهيم بن هشام قال:

حدّثنا إبراهيم بن إسحاق النهاونديّ عن عبد اللَّه بن حمّاد الأنصاريّ عن الحسين ابن يحيى بن الحسين عن عمر بن طلحة عن أسباط بن نصر عن عكرمة عن ابن عباس قال: قال رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله‏ : إذا كان يوم القيامة أمر اللَّه بأقوام ساءت أعمالهم في دار الدنيا إلى النار فيقولون: ربّنا كيف تدخلنا النار و قد كنّا نوحّدك في دار الدنيا؟- إلى أن قال:- فيقول اللَّه: ملائكتي و عزّتي و جلالي، ما خلقت خلقا أحبّ‏

الجواهر السنية في الأحاديث القدسية (كليات حديث قدسى)، ص: 273

إليّ من المقرّين بتوحيدي و أنّ لا إله غيري، و حقّ عليّ أن لا اصلي بالنار أهل توحيدي، ادخلوا عبادي الجنّة.

- و رواه في كتاب التوحيد .

باز هم شيخ صدوق در كتاب مجالس از حمزه بن محمد بن احمد بن جعفر ابن محمد بن على بن حسين بن على بن ابى طالب عليهم السلام از على بن ابراهيم بن هاشم از ابراهيم بن اسحاق نهاوندى از عبد اللّه بن حماد انصارى از حسين بن يحيى بن حسين از عمر بن طلحه از اسباط بن نصر از عكرمه از ابن عباس از رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله نقل كرده كه حضرت فرمود: در روز قيامت خداوند دستور مى‏دهد عده‏اى را كه اعمالشان بد بوده به جهنم داخل كنند. آنها مى‏گويند: خداوندا، چطور ما را داخل آتش جهنم مى‏كنى در حالى كه ما در دنيا تو را به يگانگى مى‏پرستيديم. خداوند به ملائكه‏ها مى‏فرمايد: اى ملائكه‏هاى من، قسم به عزت و جلالم، در ميان مخلوقاتم كسى در نزد من محبوبتر از آن شخص نيست كه به يگانگى من اقرار مى‏كند و غير از من خدايى را قايل نيست. بر من حق است كه اهل توحيد خود را به آتش داخل نكنم. پس اينها را به بهشت هدايت كنيد.

شيخ صدوق اين حديث را در كتاب توحيد هم نقل كرده است.

و عن أبيه عن عليّ بن محمّد بن قتيبة عن حمدان بن سليمان عن نوح بن شعيب عن محمّد بن إسماعيل بن بزيع عن صالح بن عقبة عن علقمة بن محمّد الحضرميّ عن الصادق عن أبيه عن آبائه عليهم السلام قال: قال رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله‏ قال اللَّه جلّ جلاله: عبادي، كلّكم ضال إلّا من هديته، و كلّكم فقير إلّا من أغنيته، و كلّكم مذنب إلّا من عصمته ..

صفحه بعد