کتابخانه روایات شیعه

پایگاه داده های قرآنی اسلامی
کتابخانه بالقرآن

مناجات الهيات حضرت أمير عليه السلام و ما نزل من القرآن في علي عليه السلام

فهرست مطالب‏ [مقدمات تحقيق‏] مقدمة [السيد محمد علي أحمدي أبهري‏] [ترجمه اين مقدمه‏] [مقدمه على اوجبى‏] پيشگفتار مقدّمه مصحّح‏ 1. مناجات الهيات‏ وجه تسميه‏ اهميّت و ارزش‏ سند مناجات‏ اعتبار و حجّيت‏ الف. اعتبار سندى‏ ابو الرضا فضل اللّه راوندى، راوى اصلى مناجات‏ عزّ الدين علىّ بن فضل اللّه راوندى‏ ب. حجّيت خبر واحد ج. تمسّك به روايات ضعيف در باب سنن و ادعيه‏ متن يادداشت استاد مشكوة ترجمه كهن مناجات الهيات‏ معرّفى دستنوشتها، و شيوه تصحيح‏ 2. ما نزل من القرآن فى علىّ عليه السّلام‏ مؤلّف‏ معرّفى دستنوشت، و شيوه تصحيح‏ [متن كتاب‏] 1- مناجات الهيات‏ 2- ترجمه كهن مناجات الهيات‏ 3- ما نزل من القرآن في علىّ عليه السّلام‏ ما نزل من القرآن في علىّ عليه السّلام‏ من سورة البقرة و من سورة آل عمران‏ و من سورة الحجّ‏ و من سورة النّمل‏ و في تنزيل السجدة و من سورة الأحزاب‏ من سورة الصافّات‏ من سورة ص‏ من سورة الزمر من سورة المؤمنون‏ من سورة الجاثية [من‏] سورة المجادلة و من سورة الصفّ‏ [من‏] سورة لم تحرّم‏ من سورة هل أتى‏ [من‏] سورة المطفّفين‏ [من‏] سورة لم يكن‏ نسخه بدلها تصوير نسخه‏هاى خطّى‏ فهرستها 1. واژه‏نامه‏ 2 منابع و مآخذ

مناجات الهيات حضرت أمير عليه السلام و ما نزل من القرآن في علي عليه السلام


صفحه قبل

مناجات الهيات حضرت أمير عليه السلام و ما نزل من القرآن في علي عليه السلام، مقدمه، ص: 3

فهرست مطالب‏

مقدمة 5

پيشگفتار 7

مقدّمه مصحّح 9

1. مناجات الهيات 9

وجه تسميه 9

اهميّت و ارزش 11

سند مناجات 13

اعتبار و حجّيت 14

الف. اعتبار سندى 15

ابو الرضا فضل اللّه راوندى، راوى اصلى مناجات 17

عزّ الدين علىّ بن فضل اللّه راوندى 23

ب. حجّيت خبر واحد 24

ج. تمسّك به روايات ضعيف در باب سنن و ادعيه 27

متن يادداشت استاد مشكوة 29

ترجمه كهن مناجات الهيات 49

مناجات الهيات حضرت أمير عليه السلام و ما نزل من القرآن في علي عليه السلام، مقدمه، ص: 4

معرّفى دستنوشتها، و شيوه تصحيح 50

2. ما نزل من القرآن فى علىّ عليه السّلام 52

مؤلّف 54

معرّفى دستنوشت، و شيوه تصحيح 55

1- مناجات الهيات 1

2- ترجمه كهن مناجات الهيات 17

3- ما نزل من القرآن في علىّ عليه السّلام 37

نسخه بدلها 51

تصوير نسخه هاى خطى 57

فهرستها 67

1. واوژه نامه 69

2. منابع و مآخذ 81

مناجات الهيات حضرت أمير عليه السلام و ما نزل من القرآن في علي عليه السلام، مقدمه، ص: 5

[مقدمات تحقيق‏]

مقدمة [السيد محمد علي أحمدي أبهري‏]

تحتلّ المكتبات باعتبارها مراكز معلوماتية و علمية و ثقافية، مكانة مرموقة في عملية النهوض المادّي و المعنوي بالمجتمعات، و تعدّ بحقّ من أهمّ أسباب التنمية في كلّ مجتمع، و في هذا الإطار تحظى المخطوطات بأهمية بالغة؛ إذ إنّها رصيد ثقافي لكلّ أمّة في طريقها لتسنّم ذرى المجد و العظمة حيث تتباهى الشعوب بمثل هذا التراث دوما.

تعدّ مكتبة مجلس الشورى الإسلامي من أكبر المكتبات في العالم بما تحويه من كنوز تراثية تتجاوز اثنين و عشرين ألف مخطوطة لم تنحصر نشاطات المكتبة منذ إنشائها و حتّى اليوم على توفير المخطوطات و الإحتفاظ بها فحسب، بل تعدتها إلى محاولات لتحقيق هذه المخطوطات و إبرازها في ثوب قشيب إلى القرّاء الكرام.

و يسعدنا اليوم أن نعلن للعلماء و الباحثين عن تأسيس مركز الدراسات و التدريب في مكتبة مجلس الشورى الإسلامي التي نحاول من خلالها نشر أكبر عدد ممكن من هذه المخطوطات في أقرب فرصة متاحة، حتّى يتسنّى لنا إرساء أسس متينة للنهوض الثقافي بمجتمعنا و أن نتمكّن من خلالها تعريف شباب البلاد بثقافته الإسلامية و الإيرانية و حضارته العريقة.

أيّها القارئ الكريم! إنّ هذا الكتاب الذي نضعه بين يديك يشمل رسالتى مناجات الإلهيات لعليّ عليه السّلام و ما نزل من القرآن في عليّ عليه السّلام لمؤلّفه أبو عبيد اللّه محمّد بن عمران المرزبانى؛ و قد قام بتحقيقه الأستاذ الفاضل علي اوجبي؛ و هو خطوة أخرى في تأصيل تراثنا الثقافي القديم و إبرازه إلى القرّاء الكرام.

السيّد محمّد علي أحمدي أبهري رئيس مكتبة و متحف و مركز الوثائق لمجلس الشورى الإسلامي‏

مناجات الهيات حضرت أمير عليه السلام و ما نزل من القرآن في علي عليه السلام، مقدمه، ص: 6

[ترجمه اين مقدمه‏]

(پيش درآمد) از ديرباز، كتابخانه‏ها به عنوان پايگاه اطلاعاتي، علمى و فرهنگى، از مهمترين عوامل ترقّى مادّى و معنوى جوامع و شاخصه توسعه‏يافتگى به شمار مى‏آمده‏اند. در اين ميان گنجينه‏هاى نسخه‏هاى خطّى از اهميتى دوچندان برخوردار بوده و ملتها به وجود چنين ذخائر معنوى مباهات مى‏كرده‏اند.

كتابخانه مجلس شوراى اسلامى، با داشتن بيش از بيست و دو هزار جلد نسخه خطّى يكى از ارزشمندترين كتابخانه‏هاى موجود دنيا است. اين كتابخانه در طول حيات خويش، در كنار نگهدارى و تهيه نسخ خطّى، تلاشهايى نيز در زمينه تصحيح و احياى آنها داشته است. امّا اين بار مفتخريم به اطّلاع دانشمندان و پژوهندگان برسانيم كه با تأسيس مركز پژوهش و آموزش كتابخانه مجلس شوراى اسلامى، سعى بر آن داريم تا احيا و نشر نسخ خطى را شتاب و غناى بيشترى بخشيم و با تصحيح انتقادى و نشر متون بر جاى مانده از پيشينيان، بنيادهاى رشد و تعالى فرهنگى جامعه خويش را مستحكم، و نسل جوان را با فرهنگ و تمدّن والاى ايران و اسلام، بيش از پيش آشنا سازيم.

اثر حاضر، حاوى دو رساله مناجات الهيات حضرت امير عليه السلام و ما نزل من القرآن في علي عليه السلام نگاشته ابو عبيد اللّه محمّد بن عمران مرزبانى- يكى از دستنوشتهاى منحصر و ارزشمند كتابخانه مجلس شوراى اسلامى كه توسّط خطّاط شهير قرن هفتم هجرى، جمال الدين ياقوت مستعصمى كتابت شده- است كه به كوشش انديشور گرامى جناب آقاى على اوجبى تصحيح شده، و اينك به پيشگاه شما خواننده انديشمند عرضه مى‏شود.

صفحه بعد